Rakstam esam piešķīruši drosmīgu nosaukumu. Aizņēmējs, ejot uz banku, sagaida reklāmā redzēto. Retais domā par to, ka šādai procentu likme varbūt nemaz nekvalificējas. Kāda ir realitāte? Ar ko jārēķinās, plānojot mājokļa iegādi?

Latvijā ir izveidojusies situācija, ka cena jeb procentu likme ir galvenais, ar ko hipotekārie kreditētāji konkurē. No vienas puses patērētājam izdevīgi, jo lētāk. No otras puses zemai cenai nāk līdzi zemūdens akmeņi.

Patērētājs tiešām sagaida to likmi, kas tiek solīta reklāmā. Izpaliek skaidrojums, ka nopietns aizdevējs procentu likmi katram klientam nosaka individuāli. Sagaidāma vilšanās, jo ne visi kvalificējas zemākajai likmei. Meklējot solīto procentu likmi, tiek patērēts daudz laika un enerģijas, aptaujājot lielu skaitu aizdevēju. Un zemākas likmes dēļ tiek pirkta virkne nevajadzīgu finanšu produktu kā kredītkartes un kredītlīnijas.

Otrajā plānā paliek citi būtiski faktori, piemēram, apkalpošana un kreditēja zināšanu līmenis. Mājokļa aizdevums ir ilgtermiņa saistības. 20-30 gadu laikā var atgadīties daudz. Ir svarīgi novērtēt, vai nelielu procentu likmju atšķirību dēļ netiek upurēta profesionāla un pretimnākošā attieksme un atklāta komunikācija.

Minēji vilšanos un otrā plānā paliekušus faktorus. Vai iemesls nav meklējams zemā finanšu pratībā?

Domāju, ka tas noteikti ir ietekmējošs faktors. Pats produkts- mājokļa aizdevums – sabiedrībā nav pietiekami saprasts. Valda uzskats, ka piedāvātos aizdevuma noteikumus ietekmēt nav iespējams un tiklīdz līgums noslēgts, ar to jāsadzīvo turpmākos 20 gadus. Patiesībā mājokļa kredīts piedāvā diezgan daudz elastības klientam, ja vien aizdevējs ir gatavs klientu izglītot un arī pats klients izglītoties. Procentu likmes ietekmēšana, mainot aizdevuma noformēšanas maksu, izvairīšanās no EURIBOR svārstībām, izvēloties fiksēto procentu likmi, kā arī aizdevuma refinansēšana ir daži no piemēriem.

2017.g. OECD publicēja datus par Latvijas iedzīvotāju finanšu pratību. Tas parādīja, ka zināšanu ziņā esam virs vidējā līmeņa uz citu valstu fona, bet praktiskā rīcība nē. Zinam, bet rīkojamies savādāk. Vēlreiz minēšu, ka mājokļa aizdevums ir ilgtermiņa saistības. Aizņēmējam būtu jāspēj orientēties tajā, kāds darījums viņam tiek piedāvāts, kā laika gaitā var mainīties viņa maksājums, kādas ir iespējas rīkoties ar īpašumu pēc aizdevuma līguma parakstīšanas.

Tādēļ ir vērts vismaz savu pirmo mājokļa kredītu noformēt pie aizdevēja, kas spēj izskaidrot, pamācīt, piedāvā izvēles iespējas. Pat, ja cena ir nedaudz augstāka. Kad zināšanas ir uzkrātas un joprojām vilina viszemākā cena- pārfinansē.

Pati strādā mārketinga jomā uzņēmumā, kas izsniedz mājokļa kredītus. Kā veidojat savu komunikāciju ar klientiem un vai tajā ir vieta finanšu pratībai?

Direct Mortgage Capital ir mājokļu kreditēšanas platforma. Tas nozīmē, ka aizņēmējs vienā pieturas punktā var saņemt visu mājokļa kreditēšanai nepieciešamo. Tehnoloģijas, informācija, procesi būvēti tā, lai jebkurā mājokļa iegādes posmā klients justos pārliecināts, zinošs un saņemtu ātru atbildi uz savu jautājumu.
Ja nepieciešams noskaidrot, ar ko vispār sākt mājokļa iegādes procesu, mūsu resursu centrs nodrošina atbildi. Tieši tāpat atrodamas atbildes par mājokļa izvēli. Brīdī, kad uzsākta īpašuma meklēšana, palīgā nāk sākotnējais apstiprinājums. Dažu minūšu laikā, autorizējoties ar internetbanku, ir skaidra atbilde par pieejamo aizdevuma apjomu. Tāpat jebkurā brīdī iespējams aprunāties ar kredītu speciālistu. Tik nozīmīgā pirkumā kā mājoklis, saruna klātienē klientam joprojām ir ļoti svarīga.

Mums ir būtiski, lai klients jūtas droši un spēj pieņemt informētus lēmumus. Tādēļ procentu likmes mūsu komunikācijā parādās maz. Jā, tās ir līdzīgas banku piedāvātajām un tātad -konkurētspējīgas. Tomēr saviem klientiem varam sniegt daudz vairāk par zemu cenu, tādēļ izvēlamies uzsvērt citus faktorus.